13 mars 2012

Välkommen till Venusprojektet!


Den här bloggen är tänkt att vara ett ställe för upplysning, både för andra och för mig själv. Jag kommer belysa flera aspekter som tas upp av The Venus Project, både om själva strukturen, hur övergången är möjlig, nutida tekniska innovationer, samt filosofiska tankar och funderingar. Jag kommer även ta upp egna funderingar om sexualitet som hastigt nämns i The Venus Projects FAQ (punkt 106), men som jag anser borde tas upp mer för att det är en samhällsviktig fråga. The Venus Projects visioner är det som huvudsakligen kommer leda den här bloggen, men jag kommer även skriva utifrån andra sammanhang med liknande tankegångar. The Zeitgeist Movement kan vara en sådan källa. De tar även upp vissa irrelevanta frågeställningar som diverse konspirationsteorier, och jag kommer försöka visa hur TVP's visioner inte är konspirationsteorier utan snarare en logiskt följd av sättet vi lever på.


Det kan ibland vara så att jag gör ett inlägg som handlar om nyheter eller små projekt som handlar om mänskliga rättigheter. Anledningen till det är att jag i så fall ser saken som ett viktigt led i målet att nå dessa visioner. Det kan till exempel handla om massövervakning, rätten att få uttrycka sig fritt, upphovsrätt eller miljöförstöring.

Som jag skrev ovan så är det här tänkt som en plattform för upplysning, och det tänkte jag förklara lite närmare. Först och främst har jag själv inte perfekta åsikter och värderingar. Jag är bara väldigt intresserad av dessa ämnen, men också intresserad av att lära mig mer och uppdatera mina åsikter. Jag har inga problem att erkänna att jag haft fel i mina påståenden, men jag kommer även försöka försvara mina ståndpunkter. Jag hoppas likasinnade kommer hitta hit och dela med sig av sin kunskap och information i kommentarsfälten för att föra en diskussion.

Jag upplever när jag pratar med folk att det råder många missuppfattningar i ämnet. Vad det beror på vet jag inte riktigt, men en teori jag har är att den tillgängliga informationen är svår att förstå. Därför kan vissa inlägg vara översatta referat från exempelvis TVP hemsida, och ni som är en fena på engelska och redan sett alla tillgängliga filmer tre gånger får ha överseende med det och acceptera att det finns personer som har svårt för språk.

Med det sagt så vill jag än en gång önska dig välkommen hit och hoppas på att du vill sprida den kunskap som vi gemensamt kommer skapa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar